დამრიგებლის მუშაობის პრინციპები
დამრიგებლის სააღმზრდელო მუშაობა შემდეგ პრინციპებს უნდა ემყარებოდეს:
რეკომენდაცია სადამრიგებლო საათის პროგრამის განხორციელებისათვის:
სადამრიგებლო საათი ხელს უწყობს მოსწავლეების სოციალურ-პიროვნულ განვითარებას, აყალიბებს ნდობისა და პატივისცემის ატმოსფეროს , რაცწარმოადგენს მოსწავლეებსა და მასწავლებელ-დამრიგებელს შორის პოზიტიური ურთიერთობების საფუძველს.
კლასთან დამრიგებლის მუშაობა, სასურველია, შემდეგი ფორმითმიმდინარეობდეს: მოსწავლეებთან საუბრები; კონკრეტულ საკითხთანდაკავშირებით დისკუსიების, ვიქტორინების, ზეიმების, ექსკურსიებისა დალაშქრობების ორგანიზება; მოსწავლეთა საჭიროებებიდან გამომდინარე, ცნობილ ადამიანებთან და სხვადასხვა სპეციალისტებთან თუ ორგანიზაციისწარმომადგენლებთან შეხვედრების მოწყობა.
დამრიგებელმა კლასის საჭიროებებიდან გამომდინარე უნდა დაგეგმოს შეხვედრები და ღონისძიებები. შესაძლებელია, ამ შეხვედრებს ჰქონდეს სისტემატური ხასიათი. დამრიგებელი უნდა თანამშრომლობდეს მოსწავლეთა მშობლებთან, საგნის პედაგოგებტან, ხელს უწყობდეს სხვადასხვა კულტურულ და საგანმანათლებლო დაწესებულებებთან (მაგ: ბიბლიოთეკებთან, მუზეუმთან და სხვ.) ურთიერთობის დამყარებას.
სადამრიგებლო სასაუბრო თემები მოქცეულია შემდეგ ხუთ მიმართულებაში;
სადამრიგებლო საუბრები შესაძლოა შედგეს როგორც კლასში/სკოლაში, ისესკოლის გარეთაც, მაგ: ექსკურსიაზე ან მუზეუმის დათვალიერებისას
პრინციპები, რომელსაც ეფუძნება აღნიშნული დოკუმენტი
> აღზრდის მთლიანობა
> შემოქმედი, აქტიური პიროვნების აღზრდა
> მოსწავლეთა ჩართულობა და მონაწილეობა
> თანამშრომლობის პრინციპი
> ბავშვის უფლებებისა და მოვალეობების დაცვის პრინციპი
,
შევეცადე, ჩემი სადამრიგებლო პროგრამის ამოსავალი წერტილი ყოფილიყოისეთი უნარ-ჩვევების სწავლება, როგორიცაა: პრობლემების გადაჭრა, კონფლიქტებისმართვა, თვით-კონტროლი, გადაწყვეტილებებზე პასუხისმგებლობის აღება, თვით-ეფექტურობის გაზრდა, ობიექტური თვით-შეფასება და ა.შ.გადავწყვიტე, ძირითადად სოციალური მიმართულების პროგრამებზეგამემახვილებინა ყურადღება, რომელთა შორის განსაკუთრებით მნიშვნელოვანიაახალგაზრდებში ლიდერული თვისებების ხელშემწყობი პროგრამები ( აკადემიურიკლუბები), ჯანსაღი ცხოვრების წესის გამავრცელებლი პროგრამები (ნარკომანიისპრევენციის პროგრამა), მოხალისეობრივი აქტივობის ხელშემწყობი პროგრამები,დებატ-კლუბები. კლასგარეშე პროგრამების განხორციელება დამოკიდებულია მშობლების,განათლების სფეროში მოღვაწე ადამიანების და თემის წევრების მხარდაჭერაზე.დიდია ოჯახების როლი კლასგარეშე პროგრამებში, რადგან ისინი პირდაპირკავშირში არიან და გავლენას ახდენენ ბავშვებზე. ამიტომ, აქტიურადვითანამშრომლებ მათთან და მექნება ურთიერთობა წერილობითი ფორმით,მოვაწყობ შეხვედრებსთემის წარმომადგენლებთან, გამოჩენილ ადამიანებთან,სასულიერო პირებთან.ვფიქრობ, მშობლის აქტიურობა ჩემს სამუშაოსაც საგრძნობლად შეამსუბუქებს.ავუხსნი მათ, რას ვგეგმავ წლის ან სემესტრის განმავლობაში, რა ცოდნას მიიღებსმოსწავლე, რა შედეგს უნდა მიაღწიოს მან სასწავლო წლის ბოლოს. მართალია,მშობელთან მუშაობა ჩემგან დამატებით დროს, ენერგიასა და მოთმინებას მოითხოვს,მაგრამ ამ შრომის გაწევა იმისთვის ღირს, რომ ერთგვარი მოკავშირე მყავდეს,რომელიც ბავშვს პროგრამის დაძლევისას წარმოქმნილი სირთულეებისგადალახვაში დაეხმარება. მშობელთა უმრავლესობა არ არის აქტიურად ჩართულიარა მხოლოდ სასწავლო პროცესში, არამედ სასკოლო ცხოვრებაშიც. როგორც წესი,ისინი ფიქრობენ, რომ სკოლასთან ინტენსიური თანამშრომლობით ბევრს ვერაფერსშეცვლიან. თუმცა, როგორც კი მშობლებს საშუალება ეძლევათ, ამ პროცესშიუშუალოდ ჩაერთონ, მათი უიმედო დამოკიდებულება ქრება და ისინი ხვდებიან,რომ აქტიურობა, მართლაც, მნიშვნელოვანია. მშობლებს იმ ღონისძიების შესახებშევატყობინებ, რომლესაც უახლოეს მომავალში ვგეგმავ და ვთხოვ, რომმოსამზადებელ სამუშაოებში შეძლებისდაგვარად ჩაერთონ. მათი ჩართულობამოსწავლეთა მოტივაციას საგრძნობლად აამაღლებს. მშობლებს მივცემ იმისსაშუალებასაც, რომ დისკუსიაში აქტიურად ჩაერთონ. მშობელთა კრებისდასასრულს ვთხოვ მშობლებს, რომ წერილობით მომაწოდონ საკუთარიშთაბეჭდილებები სამუშაო შეხვედრის შესახებ. წინასწარ მოვამზადებ მარტივკითხვარს, რათა მშობლებმა კრიტიკული შენიშვნები თუ საქებარი სიტყვები ამფორმით მომაწოდონ. კითხვარში იქნება მსგავსი ტიპის კითხვები: რა მოეწონათ დარა არ მოეწონათ კრებაზე, რის გაუმჯობესებას ისურვებდნენ, რა რეკომენდაციებისშემოთავაზება შეუძლიათ და ა.შ. გამოკითხვა აუცილებლად ანონიმური იქნება. მათიპასუხები დამეხმარება, რომ მომდევნო შეხვედრა უფრო წარმატებული და ორივემხრისათვის საინტერესო იყოს
ვაპირებ, ჩავატარო კლასის საათები შემდეგი თემატიკით:
•”ზოგჯერ თქმა სჯობა არათქმასა, ზოგჯერ თქმითაც დაშავდების…”
• “ჩვენც დავბერდებით..
•”თეატრი – სულის სამჭედლო”
“როს შენი მიწა სხვას რჩება…”[გავიხსენებთ სამშობლოსათვის თავდადებულთ, კერძოდ, ვისაუბრებთ 21–ე საუკუნის ცოტნე დადიანის – ჟიული შარტავასგმირობასა და თავდადებაზე. ვნახავთ და გავაანალიზებთ დოკუმენტურ ფილმს– "სოხუმის დაცემა"]
•,,ჩემი საყვარელი მუსიკა“ (საყვარელი მუსიკალური ნაწარმოების მოძიება დამოსმენა )
• პოეზიის საათი:,,საუკუნეებს გააღვიძებს აზრი მარადი…“- შეხვედრა პოეტ მარიამწიკლაურთან.
• ჩემი საყვარელი წიგნი
“ჩემი მომავალი”
· “ჩვენ და გარემო..”
· “დავგმოთ ძალადობა”
· “როგორ მესმის თავისუფლება…”
· “როგორ ვიცხოვროთ” – შეხვედრა–საუბარი მოძღვართან
· ‘რა ენა წახდეს…”
· “ათასად კაცი დაფასდა…”
” ქართული სატელევიზიო გადაცემების ნეგატიური ასპექტები”
მუხლი 6. დამრიგებელი
1. საჯარო სკოლაში ყველა კლასს უნდა ჰყავდეს დამრიგებელი. დამრიგებელი უნდა ასწავლიდეს თავის სადამრიგებლო კლასს.
2. დამრიგებლის მუშაობის მიზანია, დაეხმაროს მოსწავლეებს ზოგადი განათლების ეროვნული მიზნების მიღწევაში, პიროვნული, ზნეობრივი, გონებრივი და ფიზიკური შესაძლებლობების განვითარებაში; დამრიგებელი ხელს უნდა უწყობდეს მოსწავლეებში ჯანსაღი ცხოვრების წესის დამკვიდრებას, უნდა უვითარებდეს მათ დემოკრატიულ ღირებულებებზე დამყარებულ სამოქალაქო ცნობიერებას და ეხმარებოდეს მათ ოჯახის, საზოგადოებისა და სახელმწიფოს წინაშე საკუთარი უფლება-მოვალეობების გააზრებაში.
3. დამრიგებლის მოვალეობებია:
ა) გააცნოს მოსწავლესა და მის მშობელს/კანონიერ წარმომადგენელს (შემდგომში მშობელი) მათი უფლებები და მოვალეობები (სკოლის შინაგანაწესი, მოსწავლის ეთიკის კოდექსი, სასკოლო სასწავლო გეგმის შესაბამისი საკითხები და სხვ.);
ბ) რეგულარულად ჩაატაროს სადამრიგებლო საათი (დაწყებით და საბაზო საფეხურზე);
გ) დაეხმაროს მოსწავლეს აკადემიური თუ სასკოლო გარემოში წამოჭრილისხვადასხვა პრობლემის გადაჭრაში;
დ) იყოს შუამავალი მოსწავლეს, მშობელსა და მასწავლებელს შორის პრობლემების წარმოქმნის შემთხვევაში;
ე) რეგულარულად მიაწოდოს მშობელს ინფორმაცია მოსწავლის აკადემიური მიღწევის, დისციპლინის, პიროვნული პრობლემებისა თუ წარმატებების შესახებ. დაუშვებელია ერთი მოსწავლის დისციპლინისა და აკადემიური მიღწევის შესახებ სხვისი თანდასწრებით საუბარი;
ვ) საჭიროების შემთხვევაში, შეხვდეს დაინტერესებულ მშობელს და მიაწოდოს მას მოსწავლესთან და სკოლაში მიმდინარე პროცესებთან დაკავშირებული ინფორმაცია;
ზ) გაიგოს მოსწავლის მიერ სკოლის გაცდენის მიზეზი;
თ) გააკეთოს სადამრიგებლო კლასის თითოეული მოსწავლის აკადემიური მიღწევის, გაკვეთილებზე დასწრებისა და ქცევის ანალიზი მასწავლებლებისგან მოწოდებული ინფორმაციის საფუძველზე და დაწეროს თითოეული მოსწავლის მოკლე დახასიათება. დახასიათებაში აღწერილი უნდა იყოსმოსწავლის ძლიერი მხარეები, მისი წარმატებები როგორც აკადემიური, ასევე სოციალური ურთიერთობების თვალსაზრისით, მოსწავლის მონაწილეობა წრეებში, სპორტულ შეჯიბრებებსა თუ სხვა სახის ღონისძიებებში; მოსწავლის აკადემიური, ფიზიკური, ემოციური და სოციალური განვითარებისათვის მნიშვნელოვანი საკითხები, რომელთა გათვალისწინებაც სასარგებლო იქნებოდა მოსწავლისათვის;
ი) მოსწავლის სხვა სკოლაში გადასვლის შემთხვევაში, დამრიგებელმა უნდა მოამზადოს ინფორმაცია მისი აკადემიური მიღწევისა და გაკვეთილებზე დასწრების შესახებ.
4. დამრიგებლის მუშაობა უნდა ეყრდნობა შემდეგ პრინციპებს:
ა) სრულფასოვანი აღზრდა - სააღმზრდელო მუშაობა მიმართული უნდა იყოს პიროვნების ფიზიკური, ფსიქიკური, სოციალური და სულიერი განვითარებისაკენ;
ბ) მოსწავლის შესაძლებლობების გამოვლენა - დამრიგებლის ფუნქციაა მოსწავლის შინაგანი ძალების ამოქმედება და მათი ნიჭისა და შესაძლებლობების გამოვლენისათვის სათანადო პირობების შექმნა;
გ) მოსწავლეებში პასუხისმგებლობისა და ვალდებულების გრძნობის განვითარება -დამრიგებელმა მოსწავლეთა ჩართულობის ხელშესაწყობად საშუალება უნდა მისცეს მათ მონაწილეობა მიიღონ აქტივობების (ზეიმები, ლაშქრობები, ექსკურსიები და სხვ.) დაგეგმვასა და ამ დროს წამოჭრილი პრობლემების მოგვარებაში. დამრიგებელმა მაქსიმალურად უნდა გაითვალისწინოს მოსწავლეთა ინტერესები;
დ) თანამშრომლობის პრინციპი – დამრიგებლის ურთიერთობა მოსწავლეებთან უნდა ემყარებოდეს თანამშრომლობას, ურთიერთპატივისცემასა და ურთიერთნდობას.
საჯარო სკოლის დამრიგებელმა მუშაობის პროცესში უნდა გამოიყენოს საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს (შემდგომში - სამინისტრო), საჯარო სამართლის იურიდიული პირის -ეროვნული სასწავლო გეგმებისა და შეფასების ცენტრის (შემდგომში - ცენტრი) და საჯარო სამართლის იურიდიული პირის - მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის მიერ შემუშავებული და/ან რეკომენდებული მეთოდური სახელმძღვანელოები და გზამკვლევები.
დამრიგებლის მუშაობის პრინციპები
დამრიგებლის სააღმზრდელო მუშაობა შემდეგ პრინციპებს უნდა ემყარებოდეს:
რეკომენდაცია სადამრიგებლო საათის პროგრამის განხორციელებისათვის:
სადამრიგებლო საათი ხელს უწყობს მოსწავლეების სოციალურ-პიროვნულ განვითარებას, აყალიბებს ნდობისა და პატივისცემის ატმოსფეროს , რაცწარმოადგენს მოსწავლეებსა და მასწავლებელ-დამრიგებელს შორის პოზიტიური ურთიერთობების საფუძველს.
კლასთან დამრიგებლის მუშაობა, სასურველია, შემდეგი ფორმითმიმდინარეობდეს: მოსწავლეებთან საუბრები; კონკრეტულ საკითხთანდაკავშირებით დისკუსიების, ვიქტორინების, ზეიმების, ექსკურსიებისა დალაშქრობების ორგანიზება; მოსწავლეთა საჭიროებებიდან გამომდინარე, ცნობილ ადამიანებთან და სხვადასხვა სპეციალისტებთან თუ ორგანიზაციისწარმომადგენლებთან შეხვედრების მოწყობა.
დამრიგებელმა კლასის საჭიროებებიდან გამომდინარე უნდა დაგეგმოს შეხვედრები და ღონისძიებები. შესაძლებელია, ამ შეხვედრებს ჰქონდეს სისტემატური ხასიათი. დამრიგებელი უნდა თანამშრომლობდეს მოსწავლეთა მშობლებთან, საგნის პედაგოგებტან, ხელს უწყობდეს სხვადასხვა კულტურულ და საგანმანათლებლო დაწესებულებებთან (მაგ: ბიბლიოთეკებთან, მუზეუმთან და სხვ.) ურთიერთობის დამყარებას.
სადამრიგებლო სასაუბრო თემები მოქცეულია შემდეგ ხუთ მიმართულებაში;
სადამრიგებლო საუბრები შესაძლოა შედგეს როგორც კლასში/სკოლაში, ისესკოლის გარეთაც, მაგ: ექსკურსიაზე ან მუზეუმის დათვალიერებისას
> აღზრდის მთლიანობა
> შემოქმედი, აქტიური პიროვნების აღზრდა
> მოსწავლეთა ჩართულობა და მონაწილეობა
> თანამშრომლობის პრინციპი
> ბავშვის უფლებებისა და მოვალეობების დაცვის პრინციპი
,
შევეცადე, ჩემი სადამრიგებლო პროგრამის ამოსავალი წერტილი ყოფილიყოისეთი უნარ-ჩვევების სწავლება, როგორიცაა: პრობლემების გადაჭრა, კონფლიქტებისმართვა, თვით-კონტროლი, გადაწყვეტილებებზე პასუხისმგებლობის აღება, თვით-ეფექტურობის გაზრდა, ობიექტური თვით-შეფასება და ა.შ.გადავწყვიტე, ძირითადად სოციალური მიმართულების პროგრამებზეგამემახვილებინა ყურადღება, რომელთა შორის განსაკუთრებით მნიშვნელოვანიაახალგაზრდებში ლიდერული თვისებების ხელშემწყობი პროგრამები ( აკადემიურიკლუბები), ჯანსაღი ცხოვრების წესის გამავრცელებლი პროგრამები (ნარკომანიისპრევენციის პროგრამა), მოხალისეობრივი აქტივობის ხელშემწყობი პროგრამები,დებატ-კლუბები. კლასგარეშე პროგრამების განხორციელება დამოკიდებულია მშობლების,განათლების სფეროში მოღვაწე ადამიანების და თემის წევრების მხარდაჭერაზე.დიდია ოჯახების როლი კლასგარეშე პროგრამებში, რადგან ისინი პირდაპირკავშირში არიან და გავლენას ახდენენ ბავშვებზე. ამიტომ, აქტიურადვითანამშრომლებ მათთან და მექნება ურთიერთობა წერილობითი ფორმით,მოვაწყობ შეხვედრებსთემის წარმომადგენლებთან, გამოჩენილ ადამიანებთან,სასულიერო პირებთან.ვფიქრობ, მშობლის აქტიურობა ჩემს სამუშაოსაც საგრძნობლად შეამსუბუქებს.ავუხსნი მათ, რას ვგეგმავ წლის ან სემესტრის განმავლობაში, რა ცოდნას მიიღებსმოსწავლე, რა შედეგს უნდა მიაღწიოს მან სასწავლო წლის ბოლოს. მართალია,მშობელთან მუშაობა ჩემგან დამატებით დროს, ენერგიასა და მოთმინებას მოითხოვს,მაგრამ ამ შრომის გაწევა იმისთვის ღირს, რომ ერთგვარი მოკავშირე მყავდეს,რომელიც ბავშვს პროგრამის დაძლევისას წარმოქმნილი სირთულეებისგადალახვაში დაეხმარება. მშობელთა უმრავლესობა არ არის აქტიურად ჩართულიარა მხოლოდ სასწავლო პროცესში, არამედ სასკოლო ცხოვრებაშიც. როგორც წესი,ისინი ფიქრობენ, რომ სკოლასთან ინტენსიური თანამშრომლობით ბევრს ვერაფერსშეცვლიან. თუმცა, როგორც კი მშობლებს საშუალება ეძლევათ, ამ პროცესშიუშუალოდ ჩაერთონ, მათი უიმედო დამოკიდებულება ქრება და ისინი ხვდებიან,რომ აქტიურობა, მართლაც, მნიშვნელოვანია. მშობლებს იმ ღონისძიების შესახებშევატყობინებ, რომლესაც უახლოეს მომავალში ვგეგმავ და ვთხოვ, რომმოსამზადებელ სამუშაოებში შეძლებისდაგვარად ჩაერთონ. მათი ჩართულობამოსწავლეთა მოტივაციას საგრძნობლად აამაღლებს. მშობლებს მივცემ იმისსაშუალებასაც, რომ დისკუსიაში აქტიურად ჩაერთონ. მშობელთა კრებისდასასრულს ვთხოვ მშობლებს, რომ წერილობით მომაწოდონ საკუთარიშთაბეჭდილებები სამუშაო შეხვედრის შესახებ. წინასწარ მოვამზადებ მარტივკითხვარს, რათა მშობლებმა კრიტიკული შენიშვნები თუ საქებარი სიტყვები ამფორმით მომაწოდონ. კითხვარში იქნება მსგავსი ტიპის კითხვები: რა მოეწონათ დარა არ მოეწონათ კრებაზე, რის გაუმჯობესებას ისურვებდნენ, რა რეკომენდაციებისშემოთავაზება შეუძლიათ და ა.შ. გამოკითხვა აუცილებლად ანონიმური იქნება. მათიპასუხები დამეხმარება, რომ მომდევნო შეხვედრა უფრო წარმატებული და ორივემხრისათვის საინტერესო იყოს
ვაპირებ, ჩავატარო კლასის საათები შემდეგი თემატიკით:
•”ზოგჯერ თქმა სჯობა არათქმასა, ზოგჯერ თქმითაც დაშავდების…”
• “ჩვენც დავბერდებით..
•”თეატრი – სულის სამჭედლო”
“როს შენი მიწა სხვას რჩება…”[გავიხსენებთ სამშობლოსათვის თავდადებულთ, კერძოდ, ვისაუბრებთ 21–ე საუკუნის ცოტნე დადიანის – ჟიული შარტავასგმირობასა და თავდადებაზე. ვნახავთ და გავაანალიზებთ დოკუმენტურ ფილმს– "სოხუმის დაცემა"]
•,,ჩემი საყვარელი მუსიკა“ (საყვარელი მუსიკალური ნაწარმოების მოძიება დამოსმენა )
• პოეზიის საათი:,,საუკუნეებს გააღვიძებს აზრი მარადი…“- შეხვედრა პოეტ მარიამწიკლაურთან.
• ჩემი საყვარელი წიგნი
• პოეზიის საათი:,,საუკუნეებს გააღვიძებს აზრი მარადი…“- შეხვედრა პოეტ მარიამწიკლაურთან.
• ჩემი საყვარელი წიგნი
“ჩემი მომავალი”
· “ჩვენ და გარემო..”
· “დავგმოთ ძალადობა”
· “როგორ მესმის თავისუფლება…”
· “როგორ ვიცხოვროთ” – შეხვედრა–საუბარი მოძღვართან
· ‘რა ენა წახდეს…”
· “ათასად კაცი დაფასდა…”
” ქართული სატელევიზიო გადაცემების ნეგატიური ასპექტები”ბლოგი: მშობლებისთვის
მოსწავლის ქცევის კოდექსი
თავი I. ზოგადი დებულებები
მუხლი 1. რეგულირების საგანი
1. მოსწავლის ქცევის კოდექსი (შემდგომში, ,,ქცევის კოდექსი’’) არეგულირებს მოსწავლის ქცევის წესებს, რომლებსაც მოსწავლე იცავს სასწავლო პროცესის მიმდინარეობისას სკოლაში, აგრეთვე, სკოლის მიერ ორგანიზებულ ღონისძიებებში მონაწილეობის დროს.
2. ქცევის კოდექსი ხელს უწყობს სწავლისათვის ისეთი გარემოსა და პირობების შექმნას, სადაც მოსწავლე შეძლებს ცოდნის მიღებას, უნარ-ჩვევების გამომუშავებასა და ღირებულებების ჩამოყალიბებას.
3. სკოლა ვალდებულია, ყველა მასწავლებელს, მოსწავლესა და მშობელს გააცნოს მოსწავლის ქცევის კოდექსი.
4. სკოლის შინაგანაწესი უნდა ეფუძნებოდეს მოსწავლის ქცევის კოდექსს.
მუხლი 2. ქცევის კოდექსის მიზანი
1. ქცევის კოდექსის მიზანია, დანერგოს მოსწავლის ქცევის ერთიანი წესები.
2. ქცევის კოდექსი ხელს უწყობს მოსწავლის მიერ საკუთარი ქცევის მართვას, მოსწავლეთადისციპლინისა და ურთიერთპატივისცემის, სკოლაში კეთილგანწყობილი და უსაფრთხო სასწავლო გარემოს დამკვიდრებას.
მუხლი 3. რეგულირების სფერო
1. ქცევის კოდექსი ვრცელდება საქართველოს მოქალაქე, უცხო ქვეყნის მოქალაქე და მოქალაქეობის არმქონე სკოლის ყველა მოსწავლეზე.
2. სკოლის დირექცია, მასწავლებლები, სკოლაში დასაქმებული სხვა პირები და მშობლები ხელს უწყობენ მოსწავლეს ქცევის კოდექსის დაცვაში.
თავი II. მოსწავლის ქცევის წესები
მუხლი 4. მასწავლებელთან და სკოლაში დასაქმებულ სხვა პირთან დამოკიდებულება
1. მოსწავლე ყოველთვის თავაზიანია მასწავლებელთან და სკოლაში დასაქმებულ სხვა პირთან ურთიერთობაში და არ აყენებს მათ რაიმე სახის შეურაცხყოფას.
2. მოსწავლე ემორჩილება სკოლის დირექტორის, მასწავლებლის, სკოლაში დასაქმებული სხვა პირისა და მანდატურის კანონიერ მითითებებს.
მუხლი 5. მოსწავლეებთან დამოკიდებულება
მოსწავლე თავაზიანად ეპყრობა სხვა მოსწავლეებს, თავს იკავებს მათთან ძალადობის მუქარისგან, ცილისმწამებლური ან დამცინავი განცხადებებისაგან და არ აყენებს მათ რაიმე სახის შეურაცხყოფას.
მუხლი 6. მოსწავლის ჩაცმის წესი
მოსწავლე სკოლაში ცხადდება ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებისათვის შესაფერისი სამოსითა და აქსესუარებით.
მუხლი 7. მოსწავლის ქცევა სკოლის ტერიტორიაზე, სასწავლო პროცესისა და სასკოლო ღონისძიებების დროს
1. მოსწავლე დროულად ცხადდება გაკვეთილზე ან სკოლის მიერ ორგანიზებულ სხვა საგანმანათლებლო ღონისძიებაზე.
2. გაკვეთილზე ყოფნისას, მოსწავლეს აქვს სასწავლო პროცესისათვის აუცილებელი ნივთები.
3. მოსწავლე გამოხატავს აზრებს და შეხედულებებს სხვა პირთა უფლებების შელახვის გარეშე.
4. მოსწავლე არ იყენებს მობილურ ტელეფონს ან სხვა ტექნიკურ საშუალებებს სასწავლო პროცესის დროს, არასასწავლო მიზნით.
5. მოსწავლე ხელს არ უშლის მასწავლებელსა და სხვა მოსწავლეებს, სასწავლო პროცესის მიმდინარეობისას.
6. მოსწავლე პატივს სცემს სხვის აზრსა და აკადემიურ ნაშრომს, სხვისი ინტელექტუალური საქმიანობის შედეგად შექმნილ პროდუქტს არ ასაღებს თავისად.
7. მოსწავლე არ ეწევა რელიგიურ და პოლიტიკურ პროპაგანდას.
8. მოსწავლე არ ტოვებს გაკვეთილს მასწავლებლის ნებართვის გარეშე.
9. მოსწავლე უფრთხილდება და არ აზიანებს საკუთარ, სხვა პირთა და სკოლის ქონებას.
10. მოსწავლე იცავს სისუფთავეს სკოლაში და მის მიმდებარე ტერიტორიაზე.
მუხლი 8. სკოლაში აკრძალული ნივთები
მოსწავლე არ ცხადდება სკოლაში შემდეგი ნივთებით:
ა) თამბაქოს ნაწარმი;
ბ) ყველანაირი სახის იარაღი ან ისეთი ბასრი ნივთები, რომლებიც შეიძლება გამოყენებული იქნას იარაღად;
გ) სანთებელა ან ასანთი;
დ) ალკოჰოლური საშუალებები;
ე) ტექნიკური საშუალებები, რომლებმაც შეიძლება ხელი შეუშალოს სასწავლო პროცესს;
ვ) ძვირადღირებული ნივთები ან დიდი ოდენობის ფული;
ზ) აზარტული თამაშის საშუალებები;
თ) უხამსობის ამსახველი ნივთები;
ი) ნარკოტიკული საშუალებები;
კ) ასაფეთქებელი და მომწამლავი ნივთიერებები.
ლ) ფსიქოტროპული საშუალებები, ექიმის შესაბამისი ნებართვის გარეშე.
მუხლი 9. პასუხისმგებლობა ქცევის კოდექსის დარღვევისათვის
მოსწავლის მიერ ამ კოდექსით განსაზღვრული ქცევის ნორმების დარღვევა იწვევს დისციპლინური დევნის დაწყებას ,,ზოგადი განათლების შესახებ” საქართველოს კანონისა და სკოლის შინაგანაწესით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით.
განმარტებითი ბარათი
,,მოსწავლის ეთიკის კოდექსის დამტკიცების თაობაზე” საქართველოს განათლებისა დამეცნიერების მინისტრის ბრძანების პროექტთან დაკავშირებით
წინამდებარე ბრძანების პროექტი მიზნად ისახავს სწავლისათვის ისეთი გარემოსა და პირობების შექმნას, სადაც მოსწავლე შეძლებს ცოდნის მიღებას, უნარ-ჩვევების გამომუშავებასა და შესაბამისი ღირებულებების ჩამოყალიბებას. პროექტი ადგენს მოსწავლის ქცევის წესებს,რომლითაც იგი ხელმძღვანელობს მასწავლებლებთან, მოსწავლეებთან, მშობლებთან, სკოლის დირექტორთან და სკოლაში დასაქმებულ სხვა პირებთან ურთიერთობაში.
პროექტის თანახმად, ეთიკის კოდექსი შედგება შემდეგი ძირითადი ნაწილებისაგან:
1. მოსწავლეებთან, მასწავლებლებთან და სკოლაში დასაქმებულ სხვა პირებთან ურთიერთობა;
2. მოსწავლის ქცევა სასწავლო პროცესისა და სასკოლო ღონისძიებების დროს.
პროექტი აგრეთვე ითვალისწინებს პასუხისმგებლობის ზომებს ეთიკის კოდექსისდარღვევის შემთხვევაში. კერძოდ, მოსწავლის მიერ ამ კოდექსით განსაზღვრული ქცევის ნორმების დარღვევა იწვევს დისციპლინურ პასუხისმგებლობას ,,ზოგადი განათლების შესახებ’’ საქართველოს კანონისა და სკოლის შინაგანაწესით გათვალისწინებულ შემთხვევებში და დადგენილი წესით.
პროექტის მიღება არ გამოიწვევს სახელმწიფო ბიუჯეტიდან დამატებითი სახსრების გამოყოფას.
პროექტის ავტორია საჯარო სამართლის იურიდიული პირი - მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი.
პროექტის ინიციატორი და წარმდგენი არის საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო.
საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის
ბრძანება №36/ნ
2011 წლის 11 მარტი
ქ. თბილისი
ეროვნული სასწავლო გეგმის დამტკიცების შესახებ
მუხლი 6. დამრიგებელი
1. საჯარო სკოლაში ყველა კლასს უნდა ჰყავდეს დამრიგებელი. დამრიგებელი უნდა ასწავლიდეს თავის სადამრიგებლო კლასს.
2. დამრიგებლის მუშაობის მიზანია, დაეხმაროს მოსწავლეებს ზოგადი განათლების ეროვნული მიზნების მიღწევაში, პიროვნული, ზნეობრივი, გონებრივი და ფიზიკური შესაძლებლობების განვითარებაში; დამრიგებელი ხელს უნდა უწყობდეს მოსწავლეებში ჯანსაღი ცხოვრების წესის დამკვიდრებას, უნდა უვითარებდეს მათ დემოკრატიულ ღირებულებებზე დამყარებულ სამოქალაქო ცნობიერებას და ეხმარებოდეს მათ ოჯახის, საზოგადოებისა და სახელმწიფოს წინაშე საკუთარი უფლება-მოვალეობების გააზრებაში.
3. დამრიგებლის მოვალეობებია:
ა) გააცნოს მოსწავლესა და მის მშობელს/კანონიერ წარმომადგენელს (შემდგომში მშობელი) მათი უფლებები და მოვალეობები (სკოლის შინაგანაწესი, მოსწავლის ეთიკის კოდექსი, სასკოლო სასწავლო გეგმის შესაბამისი საკითხები და სხვ.);
ბ) რეგულარულად ჩაატაროს სადამრიგებლო საათი (დაწყებით და საბაზო საფეხურზე);
გ) დაეხმაროს მოსწავლეს აკადემიური თუ სასკოლო გარემოში წამოჭრილი სხვადასხვაპრობლემის გადაჭრაში;
დ) იყოს შუამავალი მოსწავლეს, მშობელსა და მასწავლებელს შორის პრობლემების წარმოქმნისშემთხვევაში;
ე) რეგულარულად მიაწოდოს მშობელს ინფორმაცია მოსწავლის აკადემიური მიღწევის, დისციპლინის, პიროვნული პრობლემებისა თუ წარმატებების შესახებ. დაუშვებელია ერთი მოსწავლის დისციპლინისა და აკადემიური მიღწევის შესახებ სხვისი თანდასწრებით საუბარი;
ვ) საჭიროების შემთხვევაში, შეხვდეს დაინტერესებულ მშობელს და მიაწოდოს მას მოსწავლესთან და სკოლაში მიმდინარე პროცესებთან დაკავშირებული ინფორმაცია;
ზ) გაიგოს მოსწავლის მიერ სკოლის გაცდენის მიზეზი;
თ) გააკეთოს სადამრიგებლო კლასის თითოეული მოსწავლის აკადემიური მიღწევის, გაკვეთილებზე დასწრებისა და ქცევის ანალიზი მასწავლებლებისგან მოწოდებული ინფორმაციის საფუძველზე და დაწეროს თითოეული მოსწავლის მოკლე დახასიათება. დახასიათებაში აღწერილი უნდა იყოსმოსწავლის ძლიერი მხარეები, მისი წარმატებები როგორც აკადემიური, ასევე სოციალური ურთიერთობების თვალსაზრისით, მოსწავლის მონაწილეობა წრეებში, სპორტულ შეჯიბრებებსა თუ სხვა სახის ღონისძიებებში; მოსწავლის აკადემიური,ფიზიკური, ემოციური და სოციალური განვითარებისათვის მნიშვნელოვანი საკითხები,რომელთა გათვალისწინებაც სასარგებლო იქნებოდა მოსწავლისათვის;
ი) მოსწავლის სხვა სკოლაში გადასვლის შემთხვევაში, დამრიგებელმა უნდა მოამზადოს ინფორმაცია მისი აკადემიური მიღწევისა და გაკვეთილებზე დასწრების შესახებ.
4. დამრიგებლის მუშაობა უნდა ეყრდნობა შემდეგ პრინციპებს:
ა) სრულფასოვანი აღზრდა - სააღმზრდელო მუშაობა მიმართული უნდა იყოს პიროვნების ფიზიკური, ფსიქიკური, სოციალური და სულიერი განვითარებისაკენ;
ბ) მოსწავლის შესაძლებლობების გამოვლენა - დამრიგებლის ფუნქციაა მოსწავლის შინაგანი ძალების ამოქმედება და მათი ნიჭისა და შესაძლებლობების გამოვლენისათვის სათანადო პირობების შექმნა;
გ) მოსწავლეებში პასუხისმგებლობისა და ვალდებულების გრძნობის განვითარება -დამრიგებელმა მოსწავლეთა ჩართულობის ხელშესაწყობად საშუალება უნდა მისცეს მათ მონაწილეობა მიიღონ აქტივობების (ზეიმები, ლაშქრობები, ექსკურსიები და სხვ.) დაგეგმვასა და ამ დროს წამოჭრილი პრობლემების მოგვარებაში. დამრიგებელმა მაქსიმალურად უნდა გაითვალისწინოს მოსწავლეთა ინტერესები;
დ) თანამშრომლობის პრინციპი – დამრიგებლის ურთიერთობა მოსწავლეებთან უნდა ემყარებოდეს თანამშრომლობას, ურთიერთპატივისცემასა და ურთიერთნდობას.
საჯარო სკოლის დამრიგებელმა მუშაობის პროცესში უნდა გამოიყენოს საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს (შემდგომში - სამინისტრო), საჯარო სამართლის იურიდიული პირის -ეროვნული სასწავლო გეგმებისა და შეფასების ცენტრის (შემდგომში - ცენტრი) და საჯარო სამართლის იურიდიული პირის - მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის მიერ შემუშავებული და/ან რეკომენდებული მეთოდური სახელმძღვანელოები და გზამკვლევები.
სადამრიგებლო პროგრამა 2018-2019 სასწავლო წელი
ხათუნა ჩიტორელიძე
№
|
შესასრულებელი საკითხები
|
დრო
|
1
|
შევადგენ და დირექციას დასამტკიცებლად წარვუდგენ კლასის აღმზრდელობითი მუშაობის გეგმას, რომლის შინაარსი ეფუძნება სკოლის მისიას, განისაზღვრება სადამრიგებლო პროგრამით, სკოლის საერთო ამოცანებით, მოსწავლეთა ასაკობრივი თავისებურებებით, სასკოლო ცხოვრების მიმდინარე მოთხოვნებითა და სხვათა გათვალისწინებით
|
10.09.
|
2
|
მოსწავლეთა პირადი საქმის მოწესრიგება,
|
11.09
|
სახელმძღვანელოთა განაწილება. შეხვედრა მშობლებთან. ხელშეკრულების პირობების გაცნობა. ხელშეკრულების
|
16.09
| |
3
|
მშობელთა კრების მოწვევა. კლასის საჭიროებების დადება, შინაგანაწესის გაცნობა. ანკეტირება
|
20.09
|
4
|
მოსწავლეთა ანკეტირება. კლასის ქცევის წესების ურთიერთშეთანხმებულად შედგენა.დადება. შინაგანაწესის , მორიგეობისა და გაკვეთილების ცხრილების გაცნობა.
|
22.09
|
5
|
მოსწავლის მშობელთან/კანონიერ წარმომადგენელთან მუდმივი კონტაქტი დასწრების წესების შესახებ ზუსტი ინფორმაციის გაცნობა. მოსწავლეთა გაცდენა-მოსაწრებაზე მუდმივი ორმხრივი კონტროლი
|
მუდმივად
|
6
|
ყოველი მოსწავლის მიდრეკილებიბისა და საჭიროებების დადგენა მათ განვითარებაზე ზრუნვა.
|
მუდმივად
|
7
|
თვის ყოველ მეორე და მეოთხე ორშაბათს კლასის საათის დაგეგმვა.
საკითხები კლასის საათისთვის:
| |
პიროვნული და მორალური განვითარება
| ||
8
|
,,სხვას ვექცევით ისე, როგორც გვსურს მოგვექცნენ“
| |
9
|
ვინ ცვლის სამყაროს?
| |
10
|
პიროვნება, ტოლერანტობა, ღირებულებები.
| |
11
|
10 დეკემბერი ადამიანთა უფლებების საერთაშორისო დღეა
| |
გარემოს დაცვის კულტურა და ცხოვრების ჯანსაღი წესი
| ||
12
|
როგორ ზემოქმედებს გარემო ჩვენზე?
| |
13
|
ჩვენ ვზრუნავთ ჩვენს კლასზე
| |
თვალსაწიერის გაფართოება
| ||
14
|
კლასის მოსწავლეთა მხატვრული ნამუშევრების გამოფენა
| |
15
|
მე-10 კლასელთა კონცერტი:
ხალხური პოეზიის საღამო
მეგობრებთან ერთად სიმღერა და ცეკვა... კონცერტი
| |
16
|
სასწავლო ექსკურსიის მოწყობა
| |
17
|
ლაშქრობის მოწყობა
| |
18
| ||
19
|
ინტელექტუალური კონკურსის ,,რა .სად, როდის“ მოწყობა
|
ერთი კლასის საათის გეგმა
კარგი ნამუშევარია
ReplyDeletekargi programaa,mec siamovnebiT gaviziareb
ReplyDeleteსიამოვნებით გავიზიარებ თქვენს პროგრამას
ReplyDeleteკარგად დალაგებული მასალაა,გავიზიარებ
ReplyDelete